Oslo-skole forbyr skytespill.
I forrige uke fikk elevene ved Nordstrand videregående skole forbud mot å spille voldelige dataspill på skolens bærbare datamaskiner. Elevene tror regelendringen kommer som en følge av skoleskytingen i det sørlige Tyskland, som ble lenket med «Counter-Strike».
Og elevene reagerer med sjokk.
På tide sier jeg.
For hvorfor skal elevene holde på med skytespill på skolen. Er samtidig undrene over at elevene har fått lov til det frem til nå. Trodde skolen var en plass en var for å lære, ikke at de skulle slå ihjel tiden foran «Counter-Strike» som er et spill som må lastes ned på pc-en. Hvor er kontrollen over skolenes pc-er forresten, og hvem har ansvaret? Skolens rektor sier det spilles i friminutter. Bare da… det tviler jeg heller sterkt på, er tilgangen der vil enkelte benytte seg av den ved hver annledning som byr seg.
En av elevene sier:
- Jeg synes spilleforbudet er et dårlig tiltak, og mener skolen heller bør passe på om enkelt elever faller ut av systemet. Man må være oppmerksom på om noen mobbes, har tilgang til våpen og om noen lever seg for godt inn i skytespillene. Da er det fare på ferde. Å kutte ut voldelige pc-spill er ikke veien å gå for å hindre en massakre. Vi elever har forståelse for hva som er lov og ikke lov. Skolen er jo ikke noe “morosted”.
MANGE faller og har falt ut av systemet. Og MANGE blir mobbet!
Det er da vel ikke lærerne sitt ansvar det. Det er jo elevene sitt ansvar, for det er jo elevene selv som skal lage en god atmosfære og et godt fellesskap på skolen. Har ikke elevene skjønt det ennå når de har kommet på videregående? …………….Tydeligvis ikke.
Nei ta å skjerp dere, dere som mobber og ødelegger for et godt fellesskap. Lærerne er der for å tilføre dere kunnskap og det har tydeligvis mange elever vanskelig for å skjønne.
Leke dere kan dere gjøre når dere kommer hjem, da seg så være med «Counter-Strike».
Jeg tror nettopp som eleven sier at enkelte elver ser på skolen som et “morosted”

Hei!
mars 19th, 2009 at 13.03
Seriøst? Da jeg gikk på videregående hadde vi bordtennis og dart i friminuttene. Ufattelig. Trodde skolen var en plass for læring.
Skolen har selvfølgelig et ansvar for å følge opp mobbing og elever som faller utenfor, akkurat som en arbeidsgiver på en arbeidsplass. Dermed blir det også lærerne sitt ansvar. Å forby CS er som å feie noen udefinerte og ureflekterte problemer under ei matte, uten at det krever for mye tiltak. Sløvt.
mars 19th, 2009 at 13.31
Helt enig med tektor Torunn Thomassen i at all form for voldsutøvelse skal forbys på skolen. De av barna som føler behov for å bruke «Counter-Strike» som adspredelse, søker spenning i en verden vi voksne arbeider for å unngå. Vi voksne ønsker ikke å være i nærheten av barn som har fått sine reaksjonsmønster fra voldelige dataspill, så la oss sammen holde barna unna.
Min argumentasjon bygger ikke på etikk, moral eller verdier (selv om det kan se slik ut). Jeg tar utgangspunkt i at barn er små mennesker som lar seg påvirke. Mine barn spiller ikke voldelige dataspill. De får ikke lov. Og det er de glade for.
mars 19th, 2009 at 14.22
Igjen velger den eldre generasjonen å angripe noe slikt helt feil. Hvis rektor ved Nordstrand vgs tror at dette sørger for bedre kontroll, tar hun feil. Det er heller ALDRI funnet en sammenheng med skoleskytinger og voldelige spill. Dette er ting foreldre uten kontroll og innsikt velger å bruke som fiende.
Min mor var på samme måte inntil jeg lærte henne CS og hvordan det funker. Inviterte kompiser fra en annen del av landet på besøk og hun så at jeg knytttet bånd til mennesker over hele landet. Ungdommens interesser er ikke skadelig. På 50- og 60- tallet var rock’n'roll den store trusselen. Den eneste trusselen er at ungdommer har et behov for å ha noe eget og noe som foreldrene ikke vet noe om. Det handler om å bygge en identitet hvor man ikke behøver mamma eller pappa for å vite ting. Det motsatte er mye verre
mars 19th, 2009 at 14.29
counter-strike er ikke et synlig voldlig spill og at skolen gjør dette er veldig uvitende, de stenger ikke dette pga det er for voldlig, de tar dette vekk på grunn av voldsmassakeren i tyskland, pga det skjedde. skolen tok det bare vekk pga voldepisoden for å slå fast et eksempel på at de ikke vil ha en voldepisode på skolen sin, men de bryr seg sikkert ikke om de som faktisk blir mobbet og blir bygget opp til dette. i cs er det ikke noe blod, ikke noe farlig greier. ganske hyggelig og lett spill. tipper de på skolen satt å spilte det i timen så de forbyde det, og brukte voldepiosden som et “cower up”
mars 19th, 2009 at 14.44
Jeg går på Elvebakken vgs nå og hvis det i det hele tatt ligner på Nordstrand kan jeg si at det å spille CS i timen vil være tilnærmet umulig å gjøre ubemerket.
Dessuten, tror du det er elevenes problem at en ikke lærer. Jeg kan som førstehåndskilde si at mye av det som skjer på skolen for tida er dørgende kjedelig, noe som jeg er sikker på at verken du eller noen andre som leser dette vil kunne motsi. Spør du meg er det viktigere å bidra til et bedre læringsmiljø med flere spennende temaer eller tilnærminger, fremfor å føre frem et idiotisk forbud mot noe som i utgangspunktet er harmløst.
mars 19th, 2009 at 15.29
Eh… ja, det er faktisk elevenes problem at de ikke lærer…. det er iallfall ikke læreren som skal ut og søke jobb uten grunnleggende kunnskaper… men dette er kanskje noe som blir enklere å forstå når man blir eldre.
mars 19th, 2009 at 14.59
Påstandene dine vitner om liten forståelse for digitale medier og ungdom. Jeg vil minne deg om at det ikke finnes noen som helst dokumentasjon på at det er sammenheng mellom vold i spill og film og vold ellers i samfunnet. Jeg tviler også veldig på at du noen gang har prøvd CS, for hvis du hadde prøvd det så hadde du skjønt at det er umulig å spille i en skoletime uten å bli oppdaget. Jeg vil også minne om at den bærbare pcen er personlig og blir med elevene hjem. Et slikt forbud tjener ingen og det minner bare om at det burde være krav til at også lærere må fornye sine kunnskaper. Hvis man hadde gjennomført en undersøkelse om læreres digitale kunnskaper og forståelse er jeg sikker på at det hadde blitt særdeles trist lesing. Jeg synes du bør prøve å sette deg inn i ting du har meninger om.
mars 19th, 2009 at 15.24
Eirik
Det kan jeg fortelle deg, som påstår her at mine viten om CS og mobbing er heller små, så tar du skammelig feil.
Jeg har både erfaring når det gjelder CS og mobbing, uten at jeg har tenkt å utdype det nærmere her ovenfor deg eller andre.
Jeg har barn selv på henholdsvis 23 og 14 år, og hvis jeg ikke tipper helt feil Eirik, så kunne jeg kansje vært din mor, med tanke på min alder.
Så ikke kom her og fortell meg at jeg skal sette meg inn i ting jeg VET.
Du kan heller ikke påstå 100% at ingen reagerer negativt med å spille CS,
gjør du det tar du skammelig feil og bør tenke deg om før du forlanger at andre skal sette seg inn i ting du ikke selv vet med sikkerhet.
Jeg mener IKKE at alle og enhver tar skade av CS, men noen kan gjøre det!
Forsåvidt synes jeg kommentaren din viser at CS burde forbys i skolen. Skoletiden skal faktisk benyttes til annet.
Hvis det stemmer det du skriver, at det ikke er mulig å spille CS på skolen, så er det jo uansett ikke et problem at det forbys.
mars 19th, 2009 at 16.01
Det burde bli forbudt å tenke voldelige tanker på skolen. Penner burde blitt byttet ut med tusj siden de er så spisse og kan brukes som drapsvåpen. blabla.
Ser du ikke hvor latterlig alt dette er? Husker når jeg var 10-12år så spilte jeg og noen kamerater Wolf3D, min mor så med skrekk og gru på det, tenk å fly rundt å skyte nazister. Hun var sikkert redd vi kom til å bli massemordere og hele pakka.
Spilte cs i endel år, uten å særlig skade av det. Det kunne aldri falle meg inn å skyte noen IRL fordi jeg har gjort det på et spill. CS handler ikke om å ‘drepe’ men å ha bedre aim/taktikk enn motstandern.
Har hatt noen kamerater som har vært i militæret, et par av de har vært voldsfiksert siden. Og dette er en institusjon som vi slipper til i skolen, de har til og med egne folk som reiser rundt på ungdomskoler/vgs å forteller hvor fint det er i militæret og at man kan ‘treffe’ nye venner.
Når man forbyr CS i skolen bør man også forby forsvaret å komme dit.
CS er vår tids hekser bare, så lenge vi har en syndebukk så er alt ok.
mars 19th, 2009 at 17.52
Diskusjonen går jo ikke i så stor grad om CS er skadelig eller ikke… men om det skal spilles i skoletiden. Kan knapt nok kalles latterlig, det som er latterlig er jo at det i hele tatt skal “være lov” å gjøre noe annet enn å følge med på undervisningen. Det er sikkert mye som hverken er skadelig eller farlig, men det skal jo ikke kunne gjøres i skoletiden av den grunn. CS skal selvfølgelig forbys i skolen, fordi det ikke har noe med undervisningen å gjøre, og tar oppmerksomhet bort fra det du (eller iallfall andre) er der for å gjøre: lære.
mars 19th, 2009 at 16.10
Har selv spillt counter-strike på ett relativt høyt nivå i flere år. Spillet går ut på noe mye mer enn å bare “drepe” fienden.
Gjennom dette spillet, har jeg blitt kjent med folk & fe rundtom i hele landet - fått sosiale relasjoner som jeg ikke angrer en ting på.
Vil sammenligne counter-strike som sjakk, du tenke på fiendens neste trekk - og tanken på at du “dreper” noen slår deg faktisk ikke.
Du kan komme så mye du vil å si at du har peiling på cs, men jeg har vært i miljøet - det har IKKE du.
Det er ett utrolig hyggelig og sosialt nettverk, og du skaffer deg relasjoner til mennesker.
Å ikke spille cs på skolen, greit nok det. Men å trekke fram counter-strike som “killermachine” er helt feil. Om folk dreper pga det, så fins det langt verre spill som faktisk inneholder grotesk materiale, og som er laget på ett konsept så består av å drepe folk, uten noe som helst taktikker eller noe slikt bak det.
De som faktisk blir påvirket i dødens-grad av dette spillet, er bare retarded i skallen.
mars 19th, 2009 at 17.43
Du har erfaring med CS? Hva slags erfaring? Barn som har spilt CS og vært på LAN? Å se på et dataspill er noe helt annet enn å spille det. GTA ser ille ut, men er fint lite påvirkende. Det handler kun om skills, god grafikk og absurde situasjoner/radiokanaler for den saks skyld. Å si at CS skaper mordere, og at det dras frem hver gang det er en skolemassakre er et godt eksempel på uvitenhet fra den eldre garde som ikke vokste opp med dataen som den primære underholdningskilden i stedet for den vanvittig kjedelige og pasifiserende TV’n. Gjør du alt det du ser de gjør på romantiske komedier? NEI! og det samme gjelder for spill.
Når det gjelder skolevesenet i Norge så er det vanvittig dårlig og det er både lærere, elever og politikeres skyld. Å senke kravene når resultatene går ned er idiotisk. Men hovedproblemet er at det er så dørgende, fantastisk, vanvittig kjedelig der. Jeg gjorde så godt som ingenting helt fra 8. klasse da jeg fant ut hvilket nivå jeg lå på. Gikk ut fra videregående med godt over 5 i snitt. De som ikke tar ting like lett kjeder seg også, og får dårligere og dårligere karakterer som følge av det. Del klasser inn etter resultater og læringsutbyttet blir bedre for alle parter. Jeg hadde ingen interesse av å lære faktorering på nytt på videregående, og den andre gruppen har like lite lyst til å lære om vektorer.
mars 19th, 2009 at 18.24
Det som skremmer meg litt her er voksne menneskers generelle holdninger: “Nei dette liker vi ikke, så dette behøver ikke den oppvoksende slekt å få holde på med”.
Hvorfor har ingen motsatt seg hoppestrikk i friminuttene, skolen er til for undervisning? Nei, hoppestrikk er jo så søtt.
Fascisme er et så belastende ord at det vil ingen ta i med ildtang, men hva heter det, autoritært? “den som uten saklig grunnlag eller uten å gi saklig begrunnelse, bestemmer over andre”.
Skjerp dere.
mars 19th, 2009 at 19.01
Nå er det vel mye lettere å spille et spill, høre på musikk på en MP3-spiller eller sende SMS-er, enn det er å hoppe strikk i klasserommet. Det har vel ikke så mye med at vi “ikke liker det” å gjøre. Det dreier seg om at aktivitetene er forstyrrende og fjerner fokus fra det som burde være det viktigste på skolen - å lære. Det kan jo være vi er uenige om dette? Dersom skolen skal være en oppbevaringsplass for elevene, et sted der de skal kunne gjøre det de vil uten innblanding fra teite, gammeldagse lærere, så forstår jeg jo at du reagerer. Dersom skolen derimot skal være en læringsarena så er det vel fornuftig at det som forstyrrer ikke har noen plass i skolen? Hvorfor i all verden skal det tillates, dersom det forstyrrer? Fordi elevene har rettigheter? Mulig du vil stemple meg som autoritær nå, fordi jeg mener at undervisning er en saklig grunn til å “bestemme over andre”. Er det forresten elevene som skal bestemme at læreren ikke skal kunne gjennomføre en arbeidsdag ved å forstyrre hele tiden eller ikke følge med? Er det en bedre måte å bestemme over andre på? Etter min mening er det elevenes holdninger som er skremmende her… og du må gjerne stemple meg som gammeldags i tillegg til autoritær.
mars 19th, 2009 at 19.09
Mange millioner er det ikke som spiller spiller skyte spill?? trur ikke skyte spill har noen sammenheng, det vokser bestandig opp en psycho her å der!
Ikke at det er så mange av dem heller!
mars 19th, 2009 at 19.12
Nå skal det jo bare en psyko til på hver skole da!
mars 19th, 2009 at 20.40
Ragnar, nå er det vel ingen som har påstått at det skal spilles spill i timene. Der er vi enige. Spørsmålet var om det ikke skulle spilles i det hele tatt. Der mener tydeligvis noen at man heller skal ut og hoppe strikk.
mars 21st, 2009 at 2.58
Selvsagt burde ikke elever spille i timen, det er vel de fleste enig i. Men hvorfor ikke ellers? Du forteller jo denne ‘Erik’ hvordan ståa er:
“Jeg har både erfaring når det gjelder CS og mobbing, uten at jeg har tenkt å utdype det nærmere her ovenfor deg eller andre.”
“Du kan heller ikke påstå 100% at ingen reagerer negativt med å spille CS, gjør du det tar du skammelig feil og bør tenke deg om før du forlanger at andre skal sette seg inn i ting du ikke selv vet med sikkerhet.”
Dette minner mistenkelig om desperate sverdslag i beste kreasjonist-stil. Så da er det vel bare å fortsette på samme nivå:
Du tar feil. Hvorfor? I PARTY WITH JESUS.