Nå er det vel på tide at Elkjøp endrer seg litt.
Samuel på 11 år fikk en lånetelefon fra Elkjøp full av gamle sex-meldinger.
Jeg har selv i to tilfeller vært utsatt for noe lignende.
- Første gangen kjøpte jeg en mobil til min sønn, som jeg da fikk litt billigere for det hadde vært utstilling mob, men inne på den lå det en del bilder. Heldigvis ikke noen støtende bilder, flaks kan en vel også kalle det.
- Den andre gangen kjøpte jeg meg et webcamera, som lå pent pakket inn og i utgangspunktet ikke skulle vært brukt tidligere. Men da jeg skulle installere driveren var cd-en full av fingermerker.
Det kan jo nevnes at da jeg dro tilbake til Elkjøp beklaget de så mye og jeg fikk et nytt webcamere, da et som kostet 200,- mere.
Vi har en mnd. full returrett på varene hos dem, hvis vi ikke er fornøyd. Og det er det veldig mange som benytter seg av. Jeg spør: Hvor blir det av returvarene? Noe havner i butikken med redusert pris, men ikke alt har jeg hørt. Tenk bare alle TV-apparatene som returneres, de har stort sett ikke samme billedkvalitet når de kommer hjem og settes opp. Og skulle de solgt alle returvarene med sterkt reduserte priser, hadde det ikke blitt mye i fortjeneste.
Jeg sender bare spørsmålet videre. Hva gjør de med alt som kommer inn igjen.

Hei!
februar 17th, 2009 at 20.42
Elkjøp har alltid vært en harry møkkabutikk. At folk handler der er en stor gåte. Verden vil bedras.
februar 17th, 2009 at 21.01
Altså, bildekvaliteten på tv-er er jo så godt som alltid bedre hjemme enn det den er i butikken. Jeg tror tross alt det kommer mer bra enn dårlig ut av returgarantien til Elkjøp, og skjønner ikke helt hvorfor folk har så mye imot dem.
februar 17th, 2009 at 21.19
Hei Daniel.
TV2 Hjelper deg og Forbrukerinspektørene har begge tatt opp problemet med at bildekvaliteten ikke er den samme når en kommer hjem og monterer TV-en. De har inrømmet det i butikkene at alle sendingene er koblet opp mot HD i butikken ( ikke alle, heller fåtallet har det hjemme i dag).
Returretten er forsåvidt grei, men det er ikke like kjekt at varen da kan hende blir lagt ut for salg til full pris igjen. Tror neppe du hadde satt særlig pris på å kjøpt en 50 tommer TV til full pris, kommet hjem og funnet ut at du hadde fått med deg en TV som hadde stått i et annet hjem en mnd. tid (retur TV)
februar 17th, 2009 at 21.20
Jeg vet at ansatte i Elkjøp og deres familie kan handle varer til innkjøpspris pluss moms, og de må værsågod først og fremst finne seg i å få åpnede varer igjen dersom noe er feil med varen de kjøpte til innkjøpspris,- altså slike folk har returnert innen 30 dager fordi de har ombestemt seg. Det er en måte å bli kvitt dem på
Andre er vel å selge dem igjen til kunder som kanskje ikke legger merke til at kartongen har vært åpnet.
februar 17th, 2009 at 21.40
Jeg kjøpte en PC i julegave til et familiemedlem. 1. juledag skulle den prøves. Det var en gammel batterilader som låg i esken, den virket ikke. Etter å ha fått tak i en annen lader som virket, fikk vi startet PC -en. Da kom det opp Elkjøp som bruker og videre: anngi passord! Jeg hadde ikke passord og pakket ned PC i eska. Dette var kjøpt som en ny PC! Jeg leverte tilbake denne maskinen og fikk pengene tilbake. Kjøpte ny på Expert. Elkjøp taper mye penger på sine udugelige selgere og mangel på kontroll.
februar 17th, 2009 at 21.51
De kjører jo ofte B-varesalg, så jeg tipper det meste av returnerte varer selges unna da.
At en TV kan sies å ha “dårligere bildekvalitet” når man setter den opp hjemme er vel drøyt å si. En TV vil vel aldri vise bedre bildekvalitet enn signalet den blir matet med. Kan heller ikke tenke meg at noen butikker, uavhengig av kjede vil vise fram et middelmådig analogt kabelsignal, bare fordi de fleste Nordmenn har dette i stua. Det er vel morsommere å se hva TV-apparatet faktisk er i stand til å yte? Jeg synes iallfall det
februar 17th, 2009 at 22.07
Hvis man ikke vil ha bilder, meldinger osv på telefonen så er det en svært enkel oppgave å slette de selv. Synes det er merkelig at folk synes dette er så skrekkelig forferdelig, støtende, skummelt og vanskelig. Merk alle - slett. Ferdig!
Selv hadde jeg håndtert en slibrig sms uten problemer:)
Jeg handler gjerne på elkjøp til greie priser. Hvis man skal slette meldinger, tørke støv, polere cd plater osv, ta handelen et annet sted, regn med høyere priser. Er det værdt det?
februar 17th, 2009 at 22.19
At Elkjøp selger brukte varer til full pris er ingen overaskelse. Har vært så uheldig og fått diverse ting på en “ny” telefon som jeg kunne vært foruten.
Gå heller på Expert, der er det 100 ganger bedre service på de butikkene jeg har vært innom.
februar 17th, 2009 at 22.29
Vel, jeg ser nå mye heller at de sender inn det beste digitale signalet på tven, enn å sende inn ett dårlig analogt signal. Jeg ønsker selvsagt å se hva tven er god for før jeg kjøper den. Hadde ikke tatt seg ut om de sto å spilte av opptak fra en vhs kassett på utstillingstvene.
Ellers er jeg så smått enig
februar 17th, 2009 at 23.18
Nå skal det sies at veldig mange butikker bruker kun digitale sendinger inn på TVene som står utstilt. I tilegg vises 90 % av signalene via en komponent kabel som vel, hva kan jeg si, ikke yter samme kvalitet som en HDMI kabel.
Har du digital-tv hjemme vil du i de fleste tilfeller IKKE bli skuffet over bildet du får hjemme kontra butikk.
I tilegg er ikke butikk-tvr kalibrert i henhold til lys i rommet du sitter i. Dette er enda en måte for kunden å optimalisere bildet på om de bare vil.
Det er en stor forskjell på eksempelvis en Samsung tv som er matet med en samsung reklame-bluray video for å demonstrere kontraster, en resten av de andre apparatene som står på komponentkabel og viser digitaltv.
Alltid ta hva en selger sier med en klype salt, men når du alikevel har 30 dagers returrett kan du i alle fall bevise / motbevise hva en selger sier selv.
Stoler du for mye på en Expertansatt og tror du får bedre service der må du tro om igjen, marginprodukter er de samme men du sitter uten noen returrett ved brukt vare skulle du bare være misfornøyd.
Vi vil alltid prøve å kompensere skulle vi pisse i eget reir som en tidligere ansatt skrev, men noen har unormalt høye krav til hva som skal gjøres i forhold til skade som har inskjedd.
Beklager at det sporet litt av i henhold til mobilepisoden
Elkjøp selger.
februar 18th, 2009 at 0.04
>Stoler du for mye på en Expertansatt og tror du får >bedre service der må du tro om igjen, marginprodukter >er de samme men du sitter uten noen returrett ved >brukt vare skulle du bare være misfornøyd.
Dette medfører ikke riktighet. Expert har også 30 dagers returrett. Se http://www.expert.no/content/content.aspx?tbcontentid=247&WT.ac=Returrett
februar 17th, 2009 at 22.33
Nå er det slik at alle returnerte varer i Elkjøp selges til redusert pris. Ikke alle varene står ute i butikk til enhver tid, men da står det som regel på prislappen “kuppvare finnes”. Er helt enig med forbruker at det er slett jobb fra ansatte som ikke følger sin instruks og sletter innhold, men en glipp kan desverre hende av og til..
At Expert har “hundre ganger bedre” kundeservice er vel ikke altid riktig, Expertansatt?
februar 17th, 2009 at 23.03
Er selv Elkjøpansatt og kan jo innrømme at vi driter litt på draget av og til. Men herregud, hvilken bedrift, kjede, person, regjering, kongehus pisser ikke i eget reir en gang iblandt? Og noen liker mora andre liker dattera. Så værsegod, gå på expert hvis du vil, så har jeg heller åpne armer til dem som velger å komme til oss.
februar 17th, 2009 at 23.19
Vi kjøpte ny telefon med kontantkort til vår 10åring hos Elkjøp, allerede første dagen ramlet det inn sex SMS og telefoner, vi klaget til Elkjøp, verken de eller Telenor som abb var hos brydde seg, ingen ville hjelpe. Dette måtte vi ordne selv var beskjeden.
februar 18th, 2009 at 9.22
Ser ut til at folk tror det renner inn med 30-dagers returvarer til Elkjøp,men min erfaring er at det er forsvinnende lite som blir returnert. Disse varene blir merket med “B-Vare, kuppvare, demo” eller lignende. Det kan selvfølgelig skje glipper, og med så mange kunder Elkjøp håmdterer i løpet av et år, så er det helt naturlig at det dukker opp episoder vi kunne vært foruten. Jeg har selv jobbet i et år i Expert og jobber nå på sjette året hos Elkjøp - uten å si for mye så er det ingen tvil om hvem av disse to som er de mest proffe på oppfølging dersom noe går feil. Vi innrømmer feilen, retter den opp og gjør alt for at kunden skal komme ut av det på en positiv måte. Der og da taper vi kanskje noen kroner, men på sikt kommer kundene tilbake. Vi ses hos Elkjøp
februar 18th, 2009 at 12.03
Elkjøp er en stor bløff, Elkjøp annonserer varer som ikke er på lager for å lokke kundene inn i butikken, ikke sant.. så sier dere som jobber på elkjøp at vi har 10dager leverings garanti hvis dere ikke klarer å skaffe varen til avtalt tid så får vi som kunde en annen vare som koster mer til samme pris.. Men når en person kommer i butikken og ønsker å kjøpe f.eks TV så spiller dere selgerer på at det tar tid og så anbefaler dere en tv som er på lager som det er profitt på .. For det som er annonsert er jo bare taps varer ikke sant?
Jeg synes det er leit at elkjøp har blitt mer gla i lommeboka til kunden enn å gjøre kunden fornøyd..
meg har dere mistet som kunde forlengst, da jeg fant ut at jeg ble rundlurt av en selger på en “god deal” elkjøp ga meg, så etter 14dager så står tven jeg kjøpte for 17995,- til 13995,- men jeg fikk jo mellomlegget.. men så hvisket han ene selgeren til meg og sa bokstavelig talt ” Han som solgte deg denne tven visste at denne kom på tilbud, og når han kommer på jobben så kommer det til å stå 4000,- i minus på han som selger” .. ta skjønte jeg at han selgeren dreit i meg som kunde… tenkte bare på å gjøre sjefen sin glad.
februar 18th, 2009 at 12.39
Hei Thomas.
At det kommer til å stå -4000,- på selgeren har jeg selv hørt snakk om. Jeg har hørt at ansatte kurses om akkurat dette. De skal vistnok ha bonusavtaler og at jobben deres er å få kunden til å IKKE kjøpe “røverkjøpet” men da et dyrere produkt. De får trekk fra bonusen når de selger varene butikken har tap på (eks. de varene som er et røverkjøp på forsiden av avisen og som da viser seg å kan være “såkalt” utsolgt en time etter at butikken har åpnet).
Men jeg understreker at det er noe jeg har blitt fortalt. Så hvorvidt det er tilfelle vet jeg ikke!
februar 18th, 2009 at 18.58
TIL ALLE IDIOTER (Thomas feks):
Elkjøp er en butikk-kjede som skal tjene penger.
DET er formålet til de FLESTE butikker.
Annonserte varer er for å trekke kunder inn i butikken På samme måte som folk velger å handle på Mega den dagen kjøttdeigen koster 19,90 pr pakke der.
At de går tom for varer som er annonsert eller ikke får varen inn til rett tid JA det stemmer.
Men er ikke annonsert vare inne til den dagen kampanjen starter ja så får du den garantert hvis du velger å vente litt, klarer de ikke å skaffe rett vare til rett tid så bedre vare til samme pris.
Folk må da fatte og begripe at det er mange som er ute i samme ærend som DE SELV?!!
Det er ikke alltid nok til alle samtidig, SELV om det står i avisen at butikken skal ha det.
Det BLIR tomt for kjøttdeig på Rema1000 og når den er billig!
Godeste (galneste) Thomas som skriver at Elkjøp har mistet han som kunde for lengst PÅ GRUNN AV at han fikk 4000 kr tilbake igjen(!) fordi tven han kjøpte kom på tilbud innen 30 dager. (For de som ikke vet det så har Elkjøp 30 dagers full returerett på alle varer utenom spill og software. Så istedet for at kunden skal levere inn produktet igjen for så å kjøpe det billigere, så trenger de kun å vise frem kvittering så får de mellomlegget tilbake)
Thomas ble altså SUR for å få tilbake 4000,. kr??!
Makan til sutrete premieidiot!
Hvor mange andre plasser får du det?
KLART det er surt når ting kommer på tilbud etter man har kjøpt det, men har selger NOE SOM HELST informasjonsplikt om det?? NEI!
Er det dårlig service? NEI!!
Blir sånne mennesker som Thomas grinete,bitter og står og hyler ut sin vrede hvis han han nettopp har fyllt frysern med kjøttdeig til full pris og nå koster den 19,90,-??
Stakkars Thomas kan ikke ha mange steder igjen å handle, han må jo gå rundt å være evig frustrert og sinna fordi HAN ikke blir informert om alt som skal komme på tilbud. Buhuhu…
MITT SYN:
BRA med Elkjøp:
Billig butikkpriser (sammenlignet med butikker,ikke internett)
30 dagers full returrett på ALT utenom spill og software. (Til og med en brukt både herre/og dame barbermaskiner og telektriske tannbørster kan man returnere og få pengene tilbake på(!)
Folk flest tror nok ikke dette men det er sant og JA, det er de som benytter seg av det. (Hygieneroduktene som kommer i retur blir kastet, ikke solgt videre)
Annonsegaranti: er ikke annonsert vare inne så har butikken 10 dager på å skaffe den, hvis ikke de klarer det så får du en bedre vare til samme pris.
Prisgaranti: finner du SAMME varen i en annen butikk i nærområdet så får du mellomlegget tilbake. (Ja,kjære deg det er nok forskjell på prisene i Kautokeino og Svalbard….hardere konkurranse:hardere priser….gjelder forøvrig for alle varehandler)
Ansatte som gjør det de kan som regel for å få deg fornøyd som kunde innenfor de retningslinjer de har fått fra sin sjef.
DÅRLIG med Elkjøp:
Kjører bonus avtaler med sine ansatte som gjør at selgerne MÅ “tyne” kundene til tider.
Selgerne er mennesker med regninger de også og de har om regel SVÆRT dårlig betalt.
Tar lite vare på sine ansatte.
En gjennomsnittsansatt på elkjøp er der max 2 år.
Dette pga elendig lønn,(SVÆRT vanskelig å fagorganisere seg) uhorvelig mye kjeft fra bortskjemte sure,grinete kunder som kan ødelegge både dagen og til dels livet til folk.
(Har selv sett voksne svære menn som står å skjeller ut unge jenter til de begynner å gråte. Og det fordi det er tomt for barbermaskinen til 499,-(!) Skammelig!
Grunnen til at det så mange unge ansatte på Elkjøp er rett og slett at godt voksne folk finner seg i mye mindre, krever mer og derfor ikke blir ansatt i det hele tatt.
Elkjøp vil ha folk de kan snurre rundt lillefingeren.
Hvorfor har disse unge menneskene så lite peiling på mye av det de selger?
Jo fordi opplæringen ofte blir selvlæring og fordi mange ikke har noe som helst erfaring med det de skal selge. Sad but true!
Er det den unge personen i butikken sin feil? NEI!
Gå å ta sjefen som sitter på kontoret og følger med på videokameraet. Det er han/hun som rir reglene som “de høye herrer” på hovedkontoret lager.
Å hugge hodet av det stakkars 20 år gamle mennesket som kun jobber deltid HJELPER faktisk ikke!
Til slutt vil jeg bare si: Til eier av blogg…jeg vedder på du har visst du tenker deg om, kjøpt 1 L melk som var gått ut på dato på en eller annen butikk, funnet en salat som var råtten inni på en annen, fått en vare som ikke virket da den var ny osv osv!
Men ELKJØP er noe folk er VELDIG glad i å klage over!
Det viser jo bare denn storyen her med mobil tlf.
Skal det skje? Nei! Skjer det? JA! Vil det skje igjen? JA! Dårlige rutiner? Tja?
Hvis man tenker over hvor mange tlf som går igjennom systemet til Elkjøp iløpet av et år i forhold til sånn som disse FRYKTELIGE eksemplene som blir slått stort opp i avisene, så er det slett ikke så galt syntes jeg.
Humoren er her at hvis kunden hadde gått til sjefen for denne butikken og fortalt på en saklig måte hva som hadde skjedd så er jeg SIKKER på at denne vesle, stakkars uskyldige gutten hadde fått en MYE finere tlf som kompensasjon.
MEN: det er vel sikkert mye kjekkere å få trynet og navn i avisen da? Ikke vet jeg?
Jobber jeg på Elkjøp? Nei!
Har jeg jobbet på Elkjøp? Ja!
Mangen år
Altfor mangen
Sett og hørt folk hylt,skreket,spyttet,kastet ting i vegger og tak OG gått til fysisk angrep på ansatte.
Og dette for døde elektronikkvarer??!!
Er verden blitt helt GAL!
Jeg syntes det!
Hva GJØR dere mennesker som hyler hvis dere ikke får hjelp etter 10 minnutter på butikken,den dagen dere komme på legevakten og det er 4 timers venting??
Hva GJØR dere da?
De som sier de ALDRI skal sette sin fot i en Elkjøp butikk er AKKURAT de som kommer igjen.
For de som blir surest, sintest og aser seg mest opp er og de gjerrigste….og da kommer de tilbake til Elkjøp….fordi det er billig der!
Prøv å SMIL til en ung Elkjøp ansatt en gang….et SKIKKELIG smil. Et ekte et….SE hva det gjør med vedkommende….du “løfter” han/hun og han/hun strekker seg så langt de kan for å hjelpe deg….disse ungen selgerne som selger disse døde elektronikkvarene for Elkjøp kjeden er nemlig mennesker de også….akurat som meg og deg.
Ikke glem det værsåsnill…..
februar 18th, 2009 at 20.33
Klippet fra Johannes: “Hvorfor har disse unge menneskene så lite peiling på mye av det de selger?
Jo fordi opplæringen ofte blir selvlæring og fordi mange ikke har noe som helst erfaring med det de skal selge. Sad but true!
Er det den unge personen i butikken sin feil? NEI!”
Ikke helt enig med deg der… om du går inn på et elektromarked og stiller et enkelt spørsmål om en vare, og får “vet ikke” til svar… og går tilbake 14 dager senere og stiller samme spørsmål til samme person, og fremdeles får “vet ikke” til svar, så er det ikke BARE arbeidsgivers feil. Kan være det er feil person på feil plass, men med LITT egeninteresse for jobben og kundene burde det jo være mulig å tilegne seg litt kunnskap etterhvert… greit nok at man får hva man betaler for når det gjelder arbeidskraft, og at denne åpenbart (ifølge kommentarene over) skal være så billig som mulig… men det mangler etter min mening og erfaring foruten kunnskap også litt på interessen hos mange ansatte…
februar 18th, 2009 at 21.09
Til Johannes!..
Du kan tydligvis snakke godt for deg, men du fjerner det som faktisk var problemet.. Helt rått at jeg fikk igjen de 4000,- for det hadde jeg krav på! men at selgerene sitter å har konkurranse på hvem som selger best osv på kundens bekostning er faen ikke riktig i det hele tatt.. det var det jeg mente!
Kanskje dere skal bestille litt mere varer på forcasten deres neste gang slik at dere faktisk har de tilbuds varene dere reklamerer for!.. som jeg skjønner så har dere få av de annonserte varene for å slippe å selge de.. og hvis vi som kunder kommer og skal ha den og den er på lager så prakker dere forsikringer på oss, for det tjener dere penger på! Igjen så fjerner dere fokuset vekk i fra kunden, og bare på butikkens beste..!!! og fortsetter dere slik så kan du/dere ende opp med enda færre kunder og enda flere oppsigelser!
ps. FØLG MED NÅ!
DERE SELGERE FÅR SLUTTE Å SE I VENSTRE HJØRNET I ELGUIDE!! og faktisk begynne å tenke på kunden dere har foran dere! slutte å tenke brutto-brutto og ikano-ikano! get it!?!?!
februar 19th, 2009 at 0.37
blir faktisk litt provosert over at det går ann og hentyde at elkjøp ikke selger kuppvarer videre…. hva skal vi liksom gjøre med dem???
hvor blir det av varene som kommer inn igjen sier du, di selges faktisk til reduserte priser. og ikke bare til ansatte som det blir sagt ovenfor…..
det viktigste for en selger ( i hvertfall der jeg jobber) er faktisk at kunden får et produkt og en løsning som kunden trenger.
når du som kunde er fornøyd, så er det garantert i hvertfall 1 mindre kuppvare! kommer det en kunde inn og skal ha annonseproduktet, selvsagr skal kunden få dette, men det er ikke alltid at dette er det rette for kunden.
siden du har så god peil på forcast og elguide, går jeg ut fra at du også kjenner til hvordan bestillinger gjøes og at antallet fordeles!!!!
ærlig talt, finn noe anna og syte over!!
eller ta en tur innom, så vi hjelpe deg med å finne den perfekte løsningen for deg
februar 19th, 2009 at 11.29
Poenget er tillit. Og når jeg skal bruke 18000,- kroner i en butikk så legger jeg tillit i deg. Men når du bryr deg om 136 menyen deres istendenfor salgs menyen så blir jeg sur. ( jeg kjenner til elkjøps rutiner fordi jeg har 3 venner som har mistet jobben sin der på en dag, og da blir det snakk) og dette er folk som har jobbet der 4-5 år, som blir erstattet med billlig arbeidskraft. Jo, og hva skjer da, de selgerne som faktisk har peil på ting de blir borte, så kommer det inn uerfarende selgere inn, som ikke har noe kunnskap om produktene og som da lager flere “kuppvarer” -”b-varer” - “30dagers” …
Jeg sier igjen som jeg sier til alle som spør meg, hvor skal jeg kjøpe ting så sier jeg gå til http://www.dinpris.no og finner du den varen du har lyst på og du sparer ca 2-3000 kr.. for som jeg ser det, så er ikke en rask samtale med en selger verdt 2-3000,- kroner.
Elkjøp er til for å ribbekunden for penger, det er derfor de blir lært opp og drillet inn på hva som skal selges, og på kampansje møtene så sier avd.leder ” dere må få kunden til å ikke velgen den varen” for den taper vi penger på, og husk å selge forsikring.. slik at dere får marginen på plusssiden .. og ikke kom her å si at det ikke er sånn.. når vennene mine som jobbet på 3 forskjellige elkjøp butikker har samme historie..
til corinne.
Når man lager en DM som treffer hele norge, at dere kanskje har en tv til 3995, så kanskje butikken din forcaster 7-10 stk, så kommer dagen som det er 40 i kø? så sier dere at “Nei, nå er det tomt. Hvis du skal ha så må jeg reservere en til deg” så må kunden benytte seg av leveringsgarantien deres. Men hensikten med denne type markedsføring er at dere har en kjøpevillig kunde i butikken som dere kan drille til å kjøpe en tv til 5995,- eller noe annet til en høyere pris.. Det er lagt opp slik.. og du vet det.
Jeg angriper ikke, men jeg liker ikke måten elkjøp driver butikken sin på .. derfor er jeg kritisk..
Jeg blir gla når corinne skriver: ta en tur innom, så vi hjelpe deg med å finne den perfekte løsningen for deg.
Så formeg så betyr det at noen har skjønt det med å være en god kundebehandler.
februar 19th, 2009 at 16.27
Herrejesus da folkens. Enten prioriterer du god service eller så prioriterer du lav pris. De to lar seg ikke kombinere.
Eksempel 1: Elkjøp. Billigst i landet (sett bort fra nettbutikker naturligvis). Helt ok service i gjennomsnitt.
Eksempel 2: Telebutikken. Dyrest (?) i landet, knall service.
Eksempel 3: HTH kjøkkenbutikk: Kunnskapsrike og serviceinnstilte ansatte med relativt høye lønninger, høye priser.